Het nadeel van perfecte klantbeleving
Ik kwam laatst redelijk gehaast binnenvallen bij een autodealer. Ik had vijf minuten daarvoor telefonisch een auto bij hen gehuurd. Dat was nodig want ik had bij een ander bedrijf te horen gekregen dat mijn auto niet klaarstond ondanks mijn reservering (ze hadden wel een verhuisbus 😂).
De vriendelijke jongen aan de balie ging mijn auto halen. Ik leunde even tegen een paal. Een servicemedewerker kwam op me af: “Goh, mevrouw, wilt u van mij een lekker kopje koffie?”
In de babyfase (met kleuter in de sinterklaasperiode) maak je geen moeder blijer dan met die vraag.
Een cappuccino later kwam de vriendelijke jongen vertellen dat de auto klaarstond en dat hij hem al even had laten warmdraaien (want het was zo koud buiten). Toen ik hem naar buiten volgde, viel mijn oog op de muur. De twaalf plakkaten met ‘Dealer van het jaar’ verrasten me eigenlijk niet. De vriendelijke jongen gooide nog even mijn kopje voor me weg en zwaaide gedag.
Geen wonder dat ik vandaag weer een auto huurde bij deze zaak.
Maar deze keer was het alsof ik bij een heel andere dealer binnenliep.
Na tien minuten kwam iemand van de autoverhuur sloffend aan, kijkend op zijn telefoon. Vermoeid mompelde hij: “Heeft u een auto gehuurd? U moet uw rijbewijs nog verifiëren.”
Hij ging de auto halen.
Ik kreeg geen koffie.
Hij liet de auto ook niet warmdraaien.
Beleefd gaf hij me de sleutel.
Op zich niets mis mee natuurlijk… maar HELAAS had ik de perfecte klantbeleving al gehad.
Toen ik wegliep zag ik de vriendelijke servicemedewerker aan de telefoon. De vriendelijke jongen van de vorige keer was het koffieapparaat aan het bijvullen. Ze waren er wel, maar niet in mijn klantbeleving die dag.
Zo zie je maar hoe belangrijk het is dat het hele team hetzelfde beeld heeft van de gewenste klantbeleving. Dit geldt voor elke organisatie.
Is er in jouw organisatie en in jouw teams een gedeeld beeld van hoe zij samenwerken en omgaan met klanten, cliënten, naasten en/of inwoners?
INspiratie 
Breng je strategie tot leven: 4 tooltips
Ontdek hoe je strategie tot leven brengt en dialoog stimuleert met tools: van praatplaten tot ambassadeurs.
Word de nummer 1 door iedereen een stem te geven
In 1997 was ‘The USS Benfold’, van kapitein Michael Abrashoff, het slechtst presterende schip in de marine. Tegenwoordig staat dit schip bekend als het meest krachtige Navy-schip ter wereld. Hoe kreeg de kapitein dit voor elkaar?
Hoe een zelfsturende juwelenbende slaagde
In totaal plegen de Pink Panthers meer dan 105 roven en maken ze naar schatting 600 miljoen buit. Wie zijn dit in hemelsnaam? Hoe doen ze dit?


