Het succes van een organisatie als community
In 2012 begon tiener Ben Francis in zijn garage een nieuwe fitness-kledinglijn omdat er voor jonge, toegewijde fitnessliefhebbers geen betaalbare, functionele sportkleding was.
Binnen acht jaar groeide dit garagebedrijfje uit tot een Unicorn: een bedrijf ter waarde van 1 miljard dollar. Dit succes was niet alleen te danken aan hoogwaardige sportkleding, maar vooral aan de sterke community die Gymshark wist te creëren.
De visie van Gymshark gaat over het inspireren en ondersteunen van sporters in hun fitnessreis en het elkaar brengen van sporters over de hele wereld. In de wereldwijde Gymshark-community zitten sporters van alle leeftijden en niveaus die elkaar aanmoedigen en motiveren om het beste uit zichzelf te halen, hun grenzen te verleggen en hun persoonlijke doelen na te streven.
Wat kunnen organisaties leren van Gymshark?
Hoe bouw je aan een organisatie als community?
🏋🏻♀️ Zorg dat de organisatie een weerspiegeling is van de klanten en medewerkers die je vertegenwoordigt. Dit schept vertrouwen en zorgt voor een betere communicatie: boodschappen en informatie worden passend overgedragen. Werken er mensen van jouw doelgroep in jouw organisatie?
💬 Dialoog is cruciaal bij het bouwen van een community: het bevordert actieve betrokkenheid en motiveert om doelen na te streven. Gymshark creëerde een online ontmoetingsplaats waar de fitnessliefhebbers hun fitnessreis deelden (medewerkers én klanten).
💪🏾 Gymshark maakte gebruik van fitnessinfluencers. Ze waren niet alleen gezichten van het merk, maar ook actieve deelnemers aan de community, waardoor een bredere en diepere verbinding ontstond met de volgers. Wie zijn jou informele leiders? Mensen die echt verbinding hebben met jouw doelgroep?
🔗 Laat je klanten je dienstverlening ontwikkelen. Gymshark betrok de community bij het ontwerp- en productieproces van alle Gymshark artikelen. Er ontstaat daardoor een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij mensen zich niet alleen consumenten, maar ook medescheppers van het merk voelen.
🎯 Leg de focus op een gedeelde passie waar iedereen zich mee verbindt. Hierdoor ontstaat een community-gevoel. Bij Gymshark draait om het delen van doelen, prestaties en uitdagingen van een leven gericht op fitness en een gezonde levensstijl.
Wat zijn jouw ideeën over een organisatie als community?
INspiratie 
Word de nummer 1 door iedereen een stem te geven
In 1997 was ‘The USS Benfold’, van kapitein Michael Abrashoff, het slechtst presterende schip in de marine. Tegenwoordig staat dit schip bekend als het meest krachtige Navy-schip ter wereld. Hoe kreeg de kapitein dit voor elkaar?
Hoe een zelfsturende juwelenbende slaagde
In totaal plegen de Pink Panthers meer dan 105 roven en maken ze naar schatting 600 miljoen buit. Wie zijn dit in hemelsnaam? Hoe doen ze dit?
Hoe de gemiddelde strategie wordt ontvangen
Als je wilt dat strategie landt en leeft moet je erover durven praten en alle vaders en moeders van de strategie moeten dit faciliteren. 5 tips.


