Het succes van een organisatie als community

In 2012 begon tiener Ben Francis in zijn garage een nieuwe fitness-kledinglijn omdat er voor jonge, toegewijde fitnessliefhebbers geen betaalbare, functionele sportkleding was.

Binnen acht jaar groeide dit garagebedrijfje uit tot een Unicorn: een bedrijf ter waarde van 1 miljard dollar. Dit succes was niet alleen te danken aan hoogwaardige sportkleding, maar vooral aan de sterke community die Gymshark wist te creëren.

De visie van Gymshark gaat over het inspireren en ondersteunen van sporters in hun fitnessreis en het elkaar brengen van sporters over de hele wereld. In de wereldwijde Gymshark-community zitten sporters van alle leeftijden en niveaus die elkaar aanmoedigen en motiveren om het beste uit zichzelf te halen, hun grenzen te verleggen en hun persoonlijke doelen na te streven.

Wat kunnen organisaties leren van Gymshark?
Hoe bouw je aan een organisatie als community?

🏋🏻‍♀️ Zorg dat de organisatie een weerspiegeling is van de klanten en medewerkers die je vertegenwoordigt. Dit schept vertrouwen en zorgt voor een betere communicatie: boodschappen en informatie worden passend overgedragen. Werken er mensen van jouw doelgroep in jouw organisatie?

💬 Dialoog is cruciaal bij het bouwen van een community: het bevordert actieve betrokkenheid en motiveert om doelen na te streven. Gymshark creëerde een online ontmoetingsplaats waar de fitnessliefhebbers hun fitnessreis deelden (medewerkers én klanten).

💪🏾 Gymshark maakte gebruik van fitnessinfluencers. Ze waren niet alleen gezichten van het merk, maar ook actieve deelnemers aan de community, waardoor een bredere en diepere verbinding ontstond met de volgers. Wie zijn jou informele leiders? Mensen die echt verbinding hebben met jouw doelgroep?

🔗 Laat je klanten je dienstverlening ontwikkelen. Gymshark betrok de community bij het ontwerp- en productieproces van alle Gymshark artikelen. Er ontstaat daardoor een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij mensen zich niet alleen consumenten, maar ook medescheppers van het merk voelen.

🎯 Leg de focus op een gedeelde passie waar iedereen zich mee verbindt. Hierdoor ontstaat een community-gevoel. Bij Gymshark draait om het delen van doelen, prestaties en uitdagingen van een leven gericht op fitness en een gezonde levensstijl.

Wat zijn jouw ideeën over een organisatie als community?

INspiratie 

De dag die je wist dat zou komen

De dag die je wist dat zou komen

We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…

Op de wc gebeurt het

Op de wc gebeurt het

Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.