Lessen van JetBlue: hoe zij medewerkers aan de organisatie verbinden

“Onze medewerkers hebben het al zo druk, moeten we ze ook nog vermoeien met de strategie?”

Vol spanning zit een vrouw op een vlucht van JetBlue. Ze is doodsbang om te vliegen, maar ze moet wel. Er is een noodgeval in haar familie waar ze met spoed naar toe moet. Ze staat doodsangsten uit, maar de vrouw heeft geluk. Een van de stewards op de vlucht is Lenny Spivey. Hij ziet dat de vrouw gespannen is en regelt met andere stewards en stewardessen dat hij van een aantal van zijn taken wordt ontheven. Het grootste deel van de twee uur durende vlucht houdt hij de hand van de vrouw vast. Dit helpt de vrouw om de vlucht door te komen.

Lenny Spivey krijgt na de vlucht voortdurend lovende brieven van klanten vanwege zijn over-the-top service. Zeker is dat dit JetBlue duizenden klanten heeft opgeleverd.

Wat zorgde voor dit succes? Lenny Spivey en zijn collega’s waren de hele vlucht aligned. Aligned betekent hier dat medewerkers en teams van JetBlue een gemeenschappelijke visie delen en hiernaar handelen. De visie van JetBlue heeft de volgende waarden: safety, caring, integrity, passion and fun.

Ja, medewerkers hebben het druk. Arbeidsmarkttekorten, complexere vragen en het verzuim neemt toe waardoor medewerkers steeds meer belast raken. Juist dan is alignment nog meer van belang.

Alignment bindt de medewerker aan de organisatie, versterkt interne drijfveren en zorgt ervoor dat doelen van de organisatie worden bereikt.

Hoe bind je jouw medewerkers aan de organisatie?

❤️ Zorg voor zingeving. Zingeving is dat medewerkers weten wat de visie is en wat deze inhoud. Zij verbinden zich met de waarden en weten waarom zij hiervoor willen staan.

🗣️ Creëer een cultuur waarin teams ruimte voelen én nemen om invulling te geven aan de visie. Hoe? Faciliteer dialoog in teams over hoe ze beter invulling kunnen geven aan die waarden.

⚡️Inspireer teams/medewerkers met goede voorbeelden. Geef podium aan iconische voorbeelden, hoe klein ook. Zo leren teams: zo doen wij dat en zo mogen wij het doen.

 

 

INspiratie 

De dag die je wist dat zou komen

De dag die je wist dat zou komen

We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…

Op de wc gebeurt het

Op de wc gebeurt het

Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.