Simpel taalgebruik
Iedereen weet inmiddels wel wat [vul in jargon] betekent…
In Overijssel mogen inwoners tijdens de statenvergadering op een belletje drukken op het moment dat een ambtenaar iets zegt wat hen niet duidelijk is.
Deze methodiek zouden we eigenlijk een tijdje moeten invoeren bij alle (raads)vergaderingen en presentaties van strategische plannen en beleid.
Wij zijn in de zorg al best goed (in elk geval bewust) geworden van simpel taalgebruik. Toch zie ik veel beleidsmakers er vaak van uitgaan dat woorden die zij zelf vaak gebruiken ook voor medewerkers duidelijk zijn.
Denk aan: de juiste zorg op de juiste plek, positieve gezondheid, passende zorg, doelgroep gericht, klant gestuurd, strategie, strategisch beleid, netwerksamenwerking etc etc.
INspiratie 
We horen één keer wat en daarna toch nooit meer
Niet voor niets faalt gemiddeld zo’n 70% van de strategische plannen. De zes grootste valkuilen (en oplossingen) bij het realiseren van alignment.
Kom uit je ivoren toren, want anders prikt ie je…
Eén van de meest gemaakte fouten bij het ontwikkelen van een strategie is dat het in de boardroom gebeurt. 6 tips om te komen tot alignment.
Ik ken de visie niet, ik doe gewoon mijn werk
Een simpel zinnetje waar je als leider wakker van ligt. Vooral leiders van maatschappelijke organisaties die hun organisaties willen helpen.



