Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment
Wel eens de Starbucks uitgelopen zonder naam op je beker? š
In de Starbucks voel je altijd meteen of een barista wel of niet is ingewerktā¦
šØš¼āš¦° Is er aandacht voor mij of is de barista vooral bezig met zijn collegaās?
ā Wordt er meegedacht over mijn koffie? Doet de barista suggesties?
āļø Staat mijn naam op de beker en wordt mijn naam omgeroepen?
Bij Starbucks gaat het namelijk om het nabootsen van de Italiaanse koffiecultuur. Waar op elke straathoek een koffiebar is waar mensen genieten van meest geweldige koffie (āthe perfect shotā). Ze ontspannen, ontmoeten en praten. De oprichter van Starbucks, Howard Schultz, noemt dit ook wel āthe third placeā: een plek tussen werk en thuis.
Hij ziet de baristaās dan ook als partners om van de Starbucks een fijne plek te maken.
Het succes van de Starbucks ervaring is dan ook dat medewerkers precies weten wat het doel is, waarom dit zo is Ʃn hoe zij daar vanuit hun rol aan bijdragen.
In mijn woorden is dat alignment.
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn vaak negatief als ik bij een Starbucks locatie in een tankstation ben geweest.
Logisch wel⦠daar zijn medewerkers naast Starbucks ook vaak bezig met afrekenen van je volle tank.
Hoe dan ook doet mijn alignmenthart dan toch een beetje pijn.
Maar hoe dan?
Zet in op alignment; organiseer de structurele (!!!) dialoog in je organisatie over het doel van je organisatie, waarom dit je doel is en hoe medewerkers hier aan bijdragen vanuit hun rol.
Werk dit samen met je mensen uit.
Mooi is dat Starbucks een aantal rituelen en concrete gedragingen heeft afgesproken met de baristaās die de Starbucks beleving mede vormgeven.
De rechten van de foto berusten bij mijn collega Jacomine. Zij verzamelt fotoās van mensen die haar naam verkeerd schrijven en is echt ZWAAR teleurgesteld als ze zonder naam op haar beker de deur uitloopt.
INspiratieĀ 
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren vanĀ marketing omĀ IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
ĆĆ©n van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.