Breng je Strategie tot Leven: 4 tooltips
“Laat jij ons strategisch beleidsplan vormgeven in onze huisstijl?”
Als de strategie ‘af’ is wil je het de organisatie inbrengen. Vaak is het zoektocht hoe dat goed te doen.
“Kan het op 1 A4?”
“Kan het omgezet worden in onze huisstijl?”
“Kunnen we uit de voeten met alleen een praatplaat?”
Wij geloven niet dat je een strategie moet “opmaken” in je thuisstijl. Wij geloven dat je de strategie tot leven moet brengen.
Dit doe je door de strategie te vertalen naar een aantal ’tools’ die verschillende doelgroepen aanspreken en helpen in de dialoog met deze mensen.
Elke doelgroep heeft andere informatie en context nodig.
4 tips om tools te ontwikkelen die je strategie laten leven
š Mensen onthouden meer van wat ze zien (30-50%) dan wat ze lezen (10%). Ontwerp je tools zo prikkelend mogelijk.
šZorg voor een basisdocument (voor doelgroepen die context en informatie nodig hebben bijv. staff/beleid/account) en maak spin-offs (voor doelgroepen die alleen de essentie willen weten). Die spin-offs kunnen van alles zijn maar denk 80/90% beeld 10% tekst: praatplaat, poster, filmpje…
š£ Mensen onthouden 50% van wat ze zien en horen. En 70% van waar ze over praten/discussiĆ«ren.
Zet je tools in en combineer dus altijd met dialoog.
š© Met een document kan je niet praten, met mensen wel. Maak daarom de mensen die de strategie hebben ontwikkeld zichtbaar. Zet ze in als ambassadeurs. Zorg dat ze tijd hebben om zichtbaar te zijn in de organisatie en continu verhalen te delen over de verbinding tussen de strategie en de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer.
INspiratieĀ 
Verandering is er vaak al
Vaak willen we vanuit organisaties āeen andere manier van kijkenā stimuleren bij collegaās, cliĆ«nten, familieleden, inwoners of samenwerkingspartners. Kijk eens om je heen. Vaak is deze andere manier al ergens realiteit.
De rol van bestuur en toezicht in de beweging van Zorg naar Gewoon Leven (1 van 2)
Dat was het onderwerp van de sessie afgelopen dinsdag met 100 bestuurders en toezichthouders, het Zilveren Kruis Zorgkantoor en NVTZ.We verkenden twee goede voorbeelden.Als eerste: de implementatie van reablement binnen Mijzo. Annet Boekelman-Wilhelm en Victor van Dijk deelden in dit kader waardevolle inzichten.
30 professionals en sleutelfiguren uit een wijk die elkaar niet kennenā¦ herkenbaar?
Vorige week kwamen zoān 30 mensen bijeen, die allemaal in de wijk Heerenveen-Midden direct of indirect werkzaam zijn voor senioren. Er was niemand die iedereen kende. Er waren er een paar die de helft kende. Het grootste gedeelte kende bijna niemand.