Hoe vinden gemeenschapskracht en het (zorg)systeem elkaar?
Komend jaar zet het Gideon’s B collectief in op het realiseren van doorbraken op dit onderwerp.
Waar de zorg piept en kraakt onder druk van vergrijzing, arbeidsmarktschaarste en corona-moeheid… realiseren zorgorganisaties en de overheid dat ‘zorgen voor elkaar’ weer normaal moet worden.
Op ditzelfde moment worden gemeenschaps- en burgerinitiatieven tegengehouden en beperkt door ‘het systeem’.
Waarom?
1️⃣ Burgerinitiatieven worden niet serieus genomen als (gespreks)partner
2️⃣ Burgerinitiatieven worden niet structureert gefinancierd en komen daardoor vaak niet uit ‘de pilot-sfeer’
3️⃣ Burgerinitiatieven hebben in de ogen van het systeem geen herkenbare positie die past in reguliere samenwerking, financieren en wet- en regelgeving
Gisterenavond deelden Jan Smelik (NLZVE), Frans van Zoest (Vilans) en Marius Buiting (NVTZ), Peter Sieben (Weyond) hun visie op dit thema.
Voor burgerinitiatieven 🧓🏽
Wordt herkenbaar voor ‘het systeem’ om mee samen te werken, leer elkaars taal spreken.
Jullie bezitten veel kennis over het ontwikkelen van een samenredzame gemeenschap. Deel je lessen over schaalbaarheid!
Voor zorgorganisaties 🏥
Bekijk en leer van wat er gebeurt in burgerinitiatieven en sluit daarop aan: ga op safari in je omgeving. Vraag wat er nodig is en vraag hoe je bestaande initiatieven kunt versterken.
Voor financiers 🏢
Zorg voor gebalanceerde financiering, ook voor burgerinitiatieven.
Gideon’s B
Gideons’ B is een collectief van gepassioneerde mensen die vanuit hun bestuurs- of directiefunctie hun visie op de samenleving continu ontwikkelen. Gezamenlijk realiseren we initiatieven die de positie van ouderen in de samenleving versterken.
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.