Hoe de gemiddelde strategie landt in de organisatie

Hoe ziet de landingsbaan voor jouw strategie eruit?

Als er een nieuwe strategie is wil je dat medewerkers hierop mee gaan doen. Ik zie strategie soms ook wel eens als een vliegtuig. Je wilt dat deze gaat landen, dat mensen instappen en dat je samen op reis gaat.

Heel vaak zien wij dat dat niet gebeurt, dat blijkt ook uit de cijfers: gemiddeld faalt 70% van een geformuleerde strategie, gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie niet*.

Een aantal tips hoe jij medewerkers wel kan laten instappen in het vliegtuig.

🤩 Zorg dat mensen de ETA (estimated time of arrival) van het vliegtuig weten, waar het aankomt en hoelaat. Welke vlucht het is en waarheen. Hoe mooi de bestemming is… Oftewel: organiseer én faciliteer dialoog over je strategie. Niet één keer, maar geregeld. Neem de tijd om hier over te praten met de mensen binnen de organisatie. Begrijpen we elkaar goed? Hebben we hetzelfde beeld?

💡 Creëer een landingsbaan waar mensen heen kunnen: daar staat het vliegtuig en daar kun je instappen. Een vrije plek in de organisatie waar je samen aandacht hebt voor het in de praktijk brengen van je strategie, waar nieuwe dingen kunnen en mogen gebeuren. Dit kan kan een fysieke, online, en/of hybride plek zijn.

✈️ Zorg voor genoeg stewards/stewardessen op landingsplaats. Positieve en constructieve mensen waar iedereen die wil meedoen terecht kan. Met kleine en grote ideeën, plannen en feedback. Dit is de brandstof voor het vliegtuig.

 

✈️ ✈️ Zorg voor genoeg vluchten, jaren lang. We verwachten (tegen beter weten in) dat we mensen in een paar maanden enthousiast krijgen voor de reis. Deel actief de verhalen rondom je strategie in de organisatie zodat iedereen uiteindelijk in dat vliegtuig stapt.

Neem een paar minuten en denk eens na: hoe ziet de landingsbaan in jouw organisatie eruit? Is deze er wel? Wie staan er bij de landingsplaats om het vliegtuig te laten landen? Wie zorgt dat de tank is bijgevuld?


* Bron: Strategiehoogleraar Costas Markides, van de London Business School, in de Harvard Business Review, juni 2022

 

INspiratie 

De dag die je wist dat zou komen

De dag die je wist dat zou komen

We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…

Op de wc gebeurt het

Op de wc gebeurt het

Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.