Hoe Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont

“Call the banana phone”

Bijna 25 jaar geleden stond de start-up Innocent Drinks met een kraampje op een muziekfestival. Hun boodschap: “Gooi je lege bekertje in de ja-bak als we door moeten gaan en in de nee-bak als je vindt dat we moeten stoppen.”

Een mooi voorbeeld van co-creatie én laagdrempelige feedback ontvangen van je klanten…

En achteraf gezien hét fundament onder het succes van dit Innocent Drinks, wat vandaag de dag 400 miljoen flesjes gekoeld sap per jaar verkoopt vanuit hun eigen fabriek in Rotterdam.

Co-creatie met hun klanten zit in het DNA van Innocent Drinks. Zij doen twee simpele dingen om klanten laagdrempelig te betrekken:

Hoe breng je beweging op gang?

📞 Op elk flesje van Innocent Drinks staat ‘Call the banana phone’. Klanten worden aangemoedigd, mede door de hilariteit, dit nummer te bellen voor een praatje met PR-mensen over vragen, ideeën of tips.

🏢 Jaarlijks organiseren ze een AGM (“A Grown-up Meeting”), waarbij het bedrijf een paar honderd klanten uitnodigt om nieuwe recepten te proberen en hun mening te delen. De opkomst is hoog. Het zien van de echt bestaande ‘banana phone’ op zo’n meeting is voor hen een heus hoogtepunt.

Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont en dat het ook heel simpel kan zijn.

Als je het mij vraagt zorgt co-creatie met klanten en bij medewerkers vaak voor veel energie. 

 

Toch lijkt het alsof de meeste organisaties zich beperken door een jaarlijkse enquête of interviews overlaten aan een paar uitverkorenen in de organisatie (vaak marketing of klantservice).

Ik ben daar echt sterk op tegen. Je zou moeten willen dat alle medewerkers regelmatig luisteren naar en co-creëren met klanten. En dan doel ik niet op een intakegesprek of een keer meegaan naar een bespreking. Ik doel dan op echt belangeloos luisteren naar de klant.

Wat is hun visie op de branche waar je werkt? Wat zijn hun uitdagingen en doelen voor de komende tijd? Hoe kijken zij naar de rol van jouw organisatie?

Hoe luister je naar en co-creëer jij met de klant?

INspiratie 

De dag die je wist dat zou komen

De dag die je wist dat zou komen

We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…

Op de wc gebeurt het

Op de wc gebeurt het

Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.