Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment

Het kostte 6 miljoen dollar om het Starbucks-verhaal weer tussen de oren van medewerkers te krijgen.

Waarom was dat nodig?

In 1987 koopt Howard Schultz de koffiebranderij en koffiewinkels genaamd Starbucks. Vanuit zijn passie voor de Italiaanse koffiecultuur tovert hij de winkels om tot ontmoetingsplekken met de perfecte koffie (zie ook mijn vorige post – https://buff.ly/3YRsXBo).

Onder toeziend oog van een nieuwe CEO groeit Starbucks gigantisch snel en breidt het assortiment uit naar warme voeding, koude dranken, muziek- en boekenverkoop.

In 2007 vindt er een omslag plaats. De aandelen van Starbucks kelderen met 50% in waarde. Waarom? De recessie laat zien dat zij de binding met hun klanten zijn verloren:
• Meer winkels, meer medewerkers die de beleving niet uitdragen.
• Groter assortiment, niet passend in de beleving van de Italiaanse koffiecultuur.

Er zit maar één ding op: alignment.

In 2008 sluit Starbucks al haar winkels. Dit kost naar schatting 6 miljoen dollar. Oprichter Howard Schultz opent een live-stream evenement waar hij zijn partners toespreekt (medewerkers heten binnen Starbucks partners of barista’s).

Zijn toespraak bevat geen vast script, wel veel passie. Na dit event was hij persoonlijk betrokken bij het ontwikkelen van praktische trainingen en het creëren van instructievideo’s om de barista’s verder op te leiden.

Deze inspanningen droegen bij aan het herstel van Starbucks na de recessie, waardoor het bedrijf sterker uit de crisis kwam en zijn positie als toonaangevende koffieketen versterkte.

Starbucks

Na dit event was hij persoonlijk betrokken bij het ontwikkelen van praktische trainingen en het creëren van instructievideo’s om de barista’s verder op te leiden. Deze inspanningen droegen bij aan het herstel van Starbucks na de recessie, waardoor het bedrijf sterker uit de crisis kwam en zijn positie als toonaangevende koffieketen versterkte.


Dat vandaag de dag een Starbucks koffie ruim een euro duurder is en dat het ze in 2022 lukte om een omzet van maar liefst meer dan $32.2 miljard te bereiken laat zien dat alignment loont.

📸 Foto van Italiaanse krant Il Giornale, Koffierituelen: Hoe heurt het in de Italiaanse bar, 2015

INspiratie 

De dag die je wist dat zou komen

De dag die je wist dat zou komen

We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…

Op de wc gebeurt het

Op de wc gebeurt het

Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.