Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?

“Iedereen weet inmiddels wel wat positieve gezondheid betekend.”

👩🏽‍⚕️ Laatst toetste ik een conceptstrategie aan een zorgprofessional in een ziekenhuis. Het werd meteen duidelijk dat een aantal termen, die al jarenlang in de vocabulaire van beleidsmakers zitten, voor haar compleet nieuw waren.

Het ging om termen als: positieve gezondheid, de juiste zorg op de juiste plek en reablement.

💡 Dit bevestigde voor mij dat één van de belangrijkste elementen in alignment is om te zoeken naar taal die aansluit bij medewerkers. Zelfs als we bepaald jargon al tijden gebruiken

❗Ik daag jou als beleid- of strategiemaker uit om volgende week een beleidsplan te toetsen. Toets je plan bij de medewerkers direct of indirect een bijdrage leveren aan dit beleid in de praktijk.

🤔 En vraag niet of ze het plan snappen… Vraag wat bepaalde begrippen betekenen of oproepen bij hen. Wat betekent dit voor hen in de praktijk?

Wat zijn termen die volgens jou uitleg nodig hebben?

 

INspiratie 

De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…

De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…

Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.