Zo breng je beweging in een organisatie
Ik vertel jullie altijd dat je tijdens het ontwikkelen van de strategie al zoveel mogelijk je doelgroepen mee moet nemen. Maar ook nadat je strategie af is, is het essentieel om een goed programma te ontwikkelen waarmee je een aantal jaren de dialoog over de strategie in je organisatie kunt stimuleren en faciliteren. Hoe doe je dat?
Wij denken in onze alignmentprogramma’s altijd vanuit het ‘alignment wheel’ (©️Weyond). Dit model gaat ervan uit dat medewerkers in beweging komen als ze beschikken over vier elementen:
🫶🏻 Zingeving: ik weet waarom we gaan bewegen en waarom dat belangrijk is.
💡 Kennis: ik weet waar we naar toe gaan bewegen en wat dat inhoudt.
🛠 Vaardigheden: ik krijg de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en ik krijg middelen tot mijn beschikking om daar uitvoering aan te geven.
👍🏻 Houding en gedrag: ik weet hoe ik als individu en als onderdeel van een team bijdraag aan onze doelen en welke houding en gedrag daarbij hoort.
Als je wilt dat dit ‘wheel’ gaat draaien dan heb je regelmatig te drukken op de middelste knop: dat van leiderschap. Oftewel de wijze waarop formele én informele leiders deze medewerkers inspireren, coachen en ondersteunen om de doelen te bereiken.
Vaak zien wij leiderschapstrajecten die niet gekoppeld zijn aan een inhoudelijke strategie. Dat maakt dat die vier elementen (zingeving, kennis, vaardigheden, houden en gedrag) onvoldoende geladen zijn. Dan is leiderschap een doel op zich en geen middel om een doel te bereiken.
Geen beweging zonder leiderschap. Maar ook geen leiderschap zonder strategie.
INspiratie 
Hoe de gemiddelde strategie landt in de organisatie
Je kunt de strategie zien als een vliegtuig. Je wilt dat deze gaat landen, dat medewerkers instappen en dat je samen op reis gaat. Een aantal tips.
Realisatie regiovisie: de cruciale rol van de RvT
Leden van Raden van Toezicht en Bestuur van tien samenwerkende zorgpartners in de regiovisie Noord-Veluwe kwamen bijeen. De belangrijkste inzichten.
Hoe Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont
Bijna 25 jaar geleden stond de nu succesvolle Innocent Drinks met een kraampje op een festival. Twee simpele dingen die zij doen om klanten te betrekken.