Regionale samenwerking in de
matrix-regio
Hoe realiseren we nu en in de toekomst voldoende (klinische) zorg voor ouderen met psychiatrische klachten op de Noord-Veluwe?
Zojuist hadden we een eerste ‘๐ฆ๐๐ญ๐ซ๐ข๐ฑ-๐ฌ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ ๐จ๐ฎ๐๐๐ซ๐๐ง๐ฉ๐ฌ๐ฒ๐๐ก๐ข๐๐ญ๐ซ๐ข๐’ met directeuren/managers/behandelaren behandeling van 8 GGZ, GZ, VVT en thuiszorgorganisaties op de Noord-Veluwe.
De regiovisie op de toekomst van de ouderenzorg gaat o.a. uit van domein overstijgende samenwerking in een ๐ฆ๐๐ญ๐ซ๐ข๐ฑ-๐ซ๐๐ ๐ข๐จ.
Dit betekent dat grote maatschappelijke vraagstukken die een individuele organisatie voelt, per definitie worden besproken/opgepakt met de organisaties die hier een rol in spelen of belang in hebben.
Niet groot en officieel met een strakke agenda en een convenant. Maar gewoon zoals de praktijk: to the point – kijken waar de knelpunten zitten โ en vooral waar de waarde zit.
Mooi is dat we in deze regiovisie ruimte creรซren om twee paden te bewandelen:
๐ Planvorming vanuit strategische thema’s
๐ด๐ผ Organisch gewoon aan de slag vanuit de matrix-regio
Belangrijkste inzichten
Voor de vak-idioten een aantal van de belangrijkste inzichten:
๐กย We gaan goede voorbeelden onderzoeken: o.a.ย OuderenPsychiatrieFriesland waar de psychiater ambulant wordt gekoppeld aan ELV-bedden bij VVT organisaties en daarna betrokken blijft.
๐ย GGZ, VVT en GZ kunnen samenwerken om de expertise te vergroten bij verpleegkundigen en verzorgenden op afdelingen van VVT en GZ. Gesprek met MBOโs en ROCโs is nodig om opleidingen van instromers te verbeteren op dit vlak.
๐ VVTโs ontwikkelen zich op het gebied van probleemgedrag bij ouderen. Domein overstijgende samenwerking met o.a. de expertise vanuit GGZ en de GZ (orthopedagogen) kan dat versnellen.
INspiratieย 
Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
Weet echt iedereen wat ‘positieve gezondheid’ of ‘de juiste zorg op de juiste plek’ betekend? Uitdaging aan beleidsmakers om begrijpelijke taal te gebruiken.
Lessen van succesvolle teams
Waarom leert het ene team sneller dan het andere team? Ik neem je mee naar 1998. Het onderzoeksteam van Harvard onderzoekt de leersnelheid van chirurgische teams.
Wie wordt de eerste ‘death education influencer’?
Amerikaanse hospicenurse Julie als unieke influencer in ‘death-education’ en kansen die influencers de ouderenzorg bieden.


