Zo breng je beweging in een organisatie
Ik vertel jullie altijd dat je tijdens het ontwikkelen van de strategie al zoveel mogelijk je doelgroepen mee moet nemen. Maar ook nadat je strategie af is, is het essentieel om een goed programma te ontwikkelen waarmee je een aantal jaren de dialoog over de strategie in je organisatie kunt stimuleren en faciliteren. Hoe doe je dat?
Wij denken in onze alignmentprogramma’s altijd vanuit het ‘alignment wheel’ (©️Weyond). Dit model gaat ervan uit dat medewerkers in beweging komen als ze beschikken over vier elementen:
🫶🏻 Zingeving: ik weet waarom we gaan bewegen en waarom dat belangrijk is.
💡 Kennis: ik weet waar we naar toe gaan bewegen en wat dat inhoudt.
🛠 Vaardigheden: ik krijg de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en ik krijg middelen tot mijn beschikking om daar uitvoering aan te geven.
👍🏻 Houding en gedrag: ik weet hoe ik als individu en als onderdeel van een team bijdraag aan onze doelen en welke houding en gedrag daarbij hoort.
Als je wilt dat dit ‘wheel’ gaat draaien dan heb je regelmatig te drukken op de middelste knop: dat van leiderschap. Oftewel de wijze waarop formele én informele leiders deze medewerkers inspireren, coachen en ondersteunen om de doelen te bereiken.
Vaak zien wij leiderschapstrajecten die niet gekoppeld zijn aan een inhoudelijke strategie. Dat maakt dat die vier elementen (zingeving, kennis, vaardigheden, houden en gedrag) onvoldoende geladen zijn. Dan is leiderschap een doel op zich en geen middel om een doel te bereiken.
Geen beweging zonder leiderschap. Maar ook geen leiderschap zonder strategie.
INspiratie 
Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
Weet echt iedereen wat ‘positieve gezondheid’ of ‘de juiste zorg op de juiste plek’ betekend? Uitdaging aan beleidsmakers om begrijpelijke taal te gebruiken.
Lessen van succesvolle teams
Waarom leert het ene team sneller dan het andere team? Ik neem je mee naar 1998. Het onderzoeksteam van Harvard onderzoekt de leersnelheid van chirurgische teams.
Wie wordt de eerste ‘death education influencer’?
Amerikaanse hospicenurse Julie als unieke influencer in ‘death-education’ en kansen die influencers de ouderenzorg bieden.