Reablement: zo doe je dat!
Vanuit het lerend netwerk reablement organiseerden we met Zilveren Kruis | Zorgkantoor en Reable Nederland
een inspiratiedag met werkende voorbeelden binnen én buiten het verpleeghuis.
Ben je of wil je aan de slag met reablement, kijk dan naar deze koplopers:
1. Zorg voor elkaar Breda: één loket voor iedereen met hulp- of zorgvraag. Alle formele en informele welzijns- en zorgorganisaties werken samen vanuit het reablement principe om inwoners zo zelfstandig mogelijk én samen met hun netwerk te laten leven.
2. Stichting tanteLouise – vanThuisUit: een vernieuwend leefconcept waar zelfstandig wonende ouderen (met een zorgindicatie) terechtkunnen voor begeleiding, behandeling en voor uiteenlopende activiteiten om te ontmoeten, ontspannen, ervaren, doen en leren.
3. ZorgSpectrum – Vertrouwd Thuis: ouderen wonen zelfstandig thuis waarbij huishoudelijke hulp, welzijn en zorg wordt aangeboden vanuit het reablement-principe.
4. Zorggroep Charim: reablement om ouderen die thuis wonen met een hulpvraag weer onafhankelijk te maken van wijkverpleging. Hiervoor is het intakeproces en het zorgproces voor nieuwe clienten vernieuwd.
5. Mijzo – Langer Actief Thuis: een interdisciplinair programma waarbij mensen met een vraag voor professionele wijkverpleging in maximaal 12 weken worden begeleid om weer zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren.
6. Langer Thuis regio Brummen/Apeldoorn: regionaal samenwerkingsverband dat in een dorp interdisciplinair samenwerkt om ouderen, als er een hulpvraag ontstaat zo snel mogelijk weer zelfstandig te krijgen.
Nieuwsgierig? Bekijk hier de aftermovie.
Je kunt je aansluiten bij het lerend netwerk. Stuur dan een mail naar info@vanzorgnaargewoonleven.nl.
INspiratie 
Hoe vinden de gemeenschap en het (zorg)systeem elkaar?
Hoe kunnen gemeenschaps- en burgerinitiatieven hun positie binnen ‘het systeem’ versterken? Komend jaar zet het Gideon’s B collectief in op dit thema.
Hoe bind je medewerkers aan de organisatie?
50-70% van het personeel verliet jaarlijks het succesvolle callcenter WIPRO in Bangladesh. Hoe zij het tij wisten te keren met een 1-uur experiment.
Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet. Hoe voorkom je ‘het fluisterspel’?