Wie zijn jouw vakidioten?
Het maakt niet uit welke verandering je wilt realiseren, zorg dat je de vakidioten aan boord hebt. Deze (informele) leiders zijn gedreven door hun passie. Zij kunnen goed spiegelen of- en hoe een verandering respectvol blijft voor het vak.
Op het moment dat je vanuit beleid geen respect hebt voor het vak (bijvoorbeeld door dingen efficiënter maken, anders te organiseren, etc.) gaat het je nooit lukken om deze te implementeren.
Een voorbeeld uit de kraamzorg.
Voor sommige kraamprofessionals voelt het ondenkbaar dat er straks ook digitale zorg geleverd wordt. Zij zien hoe nodig hun aandacht en ondersteuning is voor jonge gezinnen.
Maar… sommige gezinnen kunnen geen of minder zorg krijgen door de personeelstekorten. Digitale zorg maakt dat wel mogelijk. Als dit helder is, valt er wel te praten over deze verandering. Geen zorg bieden is namelijk helemaal ‘nicht im sprache’ voor deze vakidioten.
📹 Gino D’Acampo – “If my Grandmother had wheels she would have been a bike” – 18th May 2010
Belangrijk: betrek ze en luister naar wat de verandering voor hen oplevert of juist afbreekt. Wat voor hen ondenkbaar is. Maak met hen samen het verhaal om de organisatie in te brengen. En beter nog: ga samen met hen het verhaal in de organisatie brengen.
INspiratie 
Lessen van JetBlue: hoe zij medewerkers aan de organisatie verbinden
Het succes van JetBlue: Hoe alignment medewerkers aan de organisatie bindt en klantloyaliteit vergroot.
Hoe vinden de gemeenschap en het (zorg)systeem elkaar?
Hoe kunnen gemeenschaps- en burgerinitiatieven hun positie binnen ‘het systeem’ versterken? Komend jaar zet het Gideon’s B collectief in op dit thema.
Hoe bind je medewerkers aan de organisatie?
50-70% van het personeel verliet jaarlijks het succesvolle callcenter WIPRO in Bangladesh. Hoe zij het tij wisten te keren met een 1-uur experiment.


